E31 Specs

BMW E31 Specificaties

 

Productie:

 

Model Motor pK Productie Periode Aantal
830i 3.0L V8 – M6 215 pK 03/1992 – 07/1992 18
840Ci 4.0L V8 – M60 286 pK 07/1993 – 02/1996 4728
840Ci 4.4L V8 – M62 286 pK 01/1995 – 05/1999 3075
850i (Ci) 5.0L V12 – M70 300 pK 05/1989 – 10/1994 19975
850Ci 5.4L V12 – M73 326 pK 01/1994 – 05/1999 1161
850CSi 5.6L V12 – S70 380 pK 02/1992 – 10/1996 1510
Alpina B12 5.0L V12 – M70 350 pK 06/1990 – 5/1994 97
Alpina B12 5.7L V12 – M73 416 pK 11/1992 – 12/1996 57
Totaal: 30.621

 

Source: BMW AG, 8Coupe.com, Alpina-reg., etc.

 

d2BMW koesterde al enkele jaren ideeën in de richting van een topklasse coupé en uiteindelijk werd in 1984 het licht op groen gezet voor project codenaam E31 – een sportieve en luxueuze coupé die BMW een plaats tussen de gevestigde waarden zoals de Mercedes-Benz SL en Porsche 928 moest bezorgen. BMW spaarde zich kosten noch moeite om dit doel te bereiken. Het eerste rijdende prototype kostte niet minder dan 2 miljoen D-Mark (€ 1.000.000) en elk van de 100 volgende testvoertuigen waren niet veel goedkoper. De ontwikkelingskosten van de 850i alleen al worden geraamd op 2 miljard Duitse mark. Voor het ontwerpen van de zelfdragende carrosserie maakte BMW gebruik van CAD – op dat moment nog hoogst ongebruikelijk. Dit liet BMW toe gewicht te besparen zonder in te boeten aan sterkte en stijfheid van de constructie. Ondanks de grotere afmetingen en de verbeterde veiligheidsaspecten is de carrosserie van de 8-serie 3 kg lichter dan die van de E24 tegelijk beduidend stijver. Dit gewichtsvoordeel werd wel volledig teniet gedaan door de zware 5 liter V12-motor en luxueuze uitrusting waardoor de 850i met 1.790 kg uiteindelijk toch redelijk zwaar werd.Samen met de CAD-ontwikkeling zorgden windtunneltesten voor een luchtweerstand Cw van 0,29 watt.Door de rijke comfortuitrusting dreigde een aanzienlijk deel van het gewicht van de wagen te bestaan uit bedrading. Om dit te vermijden werd de 8-serie als eerste wagen uitgerust met een netwerk. Hierdoor kon de bedrading met ongeveer de helft verminderd worden.De 850i is de eerste seriewagen waar een 6-versnellingsbak gekoppeld werd aan een V12-motor. Ook nieuw was het gebruik van een elektronisch drive-by-wire gaspedaal. Hierbij is de klassieke koppeling met stangen of kabels tussen gasklep en gaspedaal vervangen door een elektronische variant. Dit maakt een eenvoudigere en betrouwbaardere implementatie van cruisecontrol, tractiecontrol en toerentalbegrenzing mogelijk.De 850i een van de eerste BMW-wagens uitgerust met een multi-link-ophanging.Bij de voorstelling van de 850i aan het publiek in 1989 nam de verkoop een vliegende start. Tijdens het 8 dagen durende internationale autosalon in Frankfurt werden 5.000 exemplaren besteld. Maar al na enkele jaren viel de verkoop terug. De verkoop in 1992 was nog maar een kwart in d3vergelijking met die van 1991. Als oorzaken worden de wereldwijde recessie, de Golfoorlog en de piekende brandstofprijzen aangeduid. Om het tij te keren introduceerde BMW in 1992 en 1993 twee nieuwe modellen. Enerzijds de 850CSi ontwikkeld door BMW Motorsport welke de 8-serie op prestatievlak weer op de kaart zette en langs de andere kant de 840Ci – een goedkoper instapmodel uitgerust met een 4 liter V8-motor in plaats van de V12. Rond diezelfde periode werd de naamgeving van de 850i gewijzigd naar 850Ci voor meer gelijkvormigheid met de nieuw geïntroduceerde modellen. Maar ook deze nieuwe modellen konden de verkoopscijfers nauwelijks verbeteren. Na 10 jaar werd de productie in mei 1999 gestaakt. Er werden in totaal 30.621 exemplaren gebouwd – ver onder de verwachte honderdduizenden exemplaren die BMW zich als doel vooropgesteld had…Naast de 850i, 850Ci, 850CSi en 840Ci werden ook modellen ontwikkeld die nooit het verkoopsstadium hebben bereikt. De 830i moest in 1992 een goedkoop alternatief bieden voor de 850i. De 3 liter V8-motor werd echter te licht bevonden en de 840Ci met 4 liter V8 in de plaats gekozen. Tijdens de introductiejaren van de 8-serie koesterde BMW ook plannen om zich te meten met o.a. Ferrari, enz., de M8.Er werd slechts enkele prototypen gebouwd.Een interessante zijnoot is dat de 850CSi op de officiële Duitse autopapieren (Fahrzeugschein) aangeduid wordt als M8.De 8-serie heeft de wagen wel een aanzienlijke impact nagelaten op het autolandschap. Het elektronische gaspedaal en het gebruik van een netwerk om de hoeveelheid bedrading te verminderen vindt men terug in nagenoeg alle hedendaagse seriewagens. Ook het gebruik van CAD-programma’s bij de ontwikkeling van een moderne seriewagen is niet meer weg te denken.De vele toepassingen zijn veelal nog steeds hun tijd voor uit, velen ook te duur voor andere modellen, een unieke auto dus!

Aanmelden
Inschrijfformulier lidmaatschap BMW Club E31 Nederland

Onderstaande aspirantlid meldt zich aan als lid van de BMW Club E31 Nederland en maakt het eenmalige inschrijfgeld en maakt de contributie na ontvangst van de factuur binnen 7 dagen over. Bij betaling en goedkeuring bestuur gaat dan meteen het lidmaatschap in als volledig lid.



Bijrijder Personalia (bronslid), deze gegevens zijn noodzakelijk voor club gerelateerde verzekeringen.


Voornaam

Achternaam

Geboortedatum

E-mail adres

Telefoonnummer

Adres

Gewenste forumnaam

 

×
voertuigcheck

Uw naam

Uw email

Uw Adres

Uw Postcode

Uw Woonplaats

VIN - nummer (laatste 7 posities chassis-nummer



×
Slideshow Blauw
×
Slideshow Groen
×
Slideshow Rood
×
Slideshow Interieur
×
Slideshow Zwart
×
Slideshow Diversen
×