Een rit maken in een BMW 850

Onze Meetings
Gesloten
Gebruikersavatar
baskapteijn
waterdrager
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 feb 2010 07:43

Een rit maken in een BMW 850

Bericht door baskapteijn »

Geachte clubleden,

Ik ben nieuw op dit forum. De reden dat ik mij hier heb aangemeld heb, is omdat ik interesse heb in de BMW 850 serie auto's. Ik ben op dit moment aan het kijken naar een mooie auto om mee te toeren in het weekend, en wil deze na een spaarperiode aan schaffen. Mijne keuze voor zo'n auto is gevallen op de BMW 850 serie en de Porsche 928 serie.

Binnenkort heb ik een afspraak met de eigenaar van een Porsche 928 om daar een ritje in te maken. Ik ben op zoek naar een eigenaar van een BMW 850 die ook een keer samen met mij een ritje wil maken in zijn auto (of ik dan rij of in de 2e stoel zit maakt niet veel uit), om te laten zien wat er zo mooi is aan deze wagen. Tevens ben ik benieuwd naar de onderhoudskosten van de BMW, de problematiek, de club en waar ik op moet letten als ik zo'n auto wil aanschaffen.

Ik hoop dat één van u mij op sleeptouw wil nemen voor een moment van de dag en mij wat wil leren over deze mooie auto. Ik woon in Amersfoort, dus bij voorkeur zoek ik iemand in die regio. Ik ben echter bereid om ook te reizen voor een leermoment met deze auto.

Met vriendelijke groet en bij voorbaat dank,
Bas Kapteijn
Gebruikersavatar
DickB
Bestuur
Berichten: 12489
Lid geworden op: 09 aug 2006 11:17
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Een rit maken in een BMW 850

Bericht door DickB »

Hallo Bas,

Leuk dat je deze keuze maakt, dat is nu precies dezelfde keuze die ik mijzelf ruim 5 jaar geleden heb gesteld. :wow2
Nu had ik reeds een voordeel, ik had een Porsche 928 S2 gehad en overwoog nu een 928 S4 te nemen(is trouwens de beste keuze als je hiervoor zou kiezen!).
Maar nadat in in 1990 de eerste Bmw 850 op de Duitse autobahn had kunnen bewonderen en ik mij had voorgenomen dit monster ook ooit eens te bezitten was dit dus de 2e auto die ik wou bekijken om te zien wat de keuze zou worden.
Ik ben dus in een 928 S4 gaan rijden en ik moet eerlijk zeggen, na de rit duurde het minsten een uur voordat ik de glimlach van mijn gezicht kon wegkrijgen.
Toen de gekozen kleur 850 opgezocht en wat denk je, geen meter mee gereden, gekocht voor de vraagprijs, mijn vrouw was verbaasd, zoiets doe ik nooit(de auto niet onderste boven zetten, rijden en afdingen), dus dat zegt wel wat.
(dat heeft mij een boel geld gekost achteraf, maar heb er nooit spijt van gehad)

Je kunt beide auto's niet echt vergelijken.

De 928 is een scheurijzer, maar met weinig comfort, leuk voor de korte stukjes, niet exclusief, qua onkosten niet goedkoper, onderdelen moeilijk te krijgen en bij lange na niet zo deugdelijk gebouwd als de 8-serie(maar het blijft een fun-car), leuk om er naast te hebben eigenlijk.

De 850, zeer comfortabel(en dan bedoel ik ook dit in overtreffende zin, in de 928 heb je gauw een claustofobie gevoel, airco, bedieningszaken, etc, hebben altijd storingen, vochtproblemen, noem maar op, ik ken ze haast allemaal), als je echt sportief wilt rijden kan dat met een paar aanpassingen(denk aan zo'n 1000 Euro) en dan doet hij niet veel onder voor de 928 met als voordeel dat het weggedrag veel beter is, op de autobahn merk je het verschil nog meer, een 928 gaat hard maar voelt dan niet meer save aan, met 250k in de 850 wil je alleen nog maar harder rijden.
Hij is ook vele maken deugdelijker gebouwd, de onderdelen zijn gewoon nog de komende 4 jaar(en wellicht nog langer) bij de dealer te krijgen tegen normale prijzen, ook 2e hands is er nog wel wat te vinden, als club bieden we je een goede ondersteuning en dan kun je ook veel zelf doen, qua verzekering ben je goedkoper uit, etc., etc.

Eigenlijk is het enige voordeel van de 928 zijn gewicht, het scheelt toch wel wat kilo's en dat merk je dan met accelereren, qua benzineverbruik is er geen groot verschil, wegenbelasting dan weer wel, maar je hebt dan "maar" de beschikking over een 4 liter V8.
(en zoals gezegd, met een paar aanpassingen kun je een standaard 928 wel aan op de weg... :lol5 )

Kortom, op de korte termijn lijkt de Porsche een goede keuze, maar op de lange termijn weet ik nu dat de 850 er ver boven uit steekt en ook net zu exclusief is in het straatbeeld(zo niet exclusiever) dan de 928, daarnaast zal ook de waarde van de 8-serie ver boven die van een 928 gaan stijgen op termijn(en je hebt nu geluk, de aangeboden 8-serie zit op dit moment wegens de crisis al zon 5000-7000 onder de prijs die daarvoor gold en ook weer over een jaartje of zo zal gaan gelden).

Maar het is altijd een persoonlijk ding, je moet gaan voor waar je je goed bij voelt, ik wil alleen even aangeven dat dit voor mij althans telkens maar voor korte duur is geweest(en ik heb 4 Porsches gehad, dus mag een beetje meepraten).
Dat wil niet zeggen dat ik ook nog altijd graag naar een Porsche mag kijken, zelfs voor af en toe er nog wel eentje zou willen hebben, maar ik denk niet dat de liefde voor de 8-serie nog ooit zal overwaaien, want het gaat vanzelf in je systeem zitten.
(en de meeste liefhebbers die ooit een 8 verkopen, nemen er toch weer eentje terug na wat jaren, dat zegt toch iets)

Wat betreft een ritje, dat is denk ik moeilijk op dit moment, de meeste auto's zijn geschorst, maar misschien dat iemand in jou buurt het mogelijk wil maken. :denk
Anders denk ik dat je gewoon een proefritje moet maken met een 8 die te koop staat. :hehehe

Succes met de keuze. :doei
E31, the road to go!
Dick
Voorzitter BMW Club E31 Nederland
Voorzitter Federatie Nederlandse BMW Clubs(FNBC)
Voorzitter BMW Auto Clubs Nederland(BACN)
President BMW 8er Clubs International(B8CI)
(oud)Landervorstand Club E31 WOG
Gebruikersavatar
baskapteijn
waterdrager
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 feb 2010 07:43

Re: Een rit maken in een BMW 850

Bericht door baskapteijn »

Hallo DickB,

Bedankt voor de uitgebreide reactie! Wat jij uiteenzet over comfort en zeldzaamheid van de 850 tegenover de 928 is precies wat ik had verwacht. Uit jouw woorden begrijp ik dat, als ik voor comfort wil gaan, ik uiteindelijk beter af ben met de BMW 850. Ik zal jouw verhaal in mijn achterhoofd houden als ik morgen begin aan mijn eerste ritje met de 928. Ik vroeg mij zojuist af: wat bedoel je met die geschorste BMW 850's? Staan er veel auto's in de winterstalling of iets dergelijks? Als er niemand vanuit marktplaats of vanuit dit forum reageert op de vraag om een keer mee te rijden dan zal ik inderdaad een keer een proefritje gaan maken met een 850 die te koop staat!

Met vriendelijke groet en heel erg bedankt,
Bas Kapteijn
Gebruikersavatar
DickB
Bestuur
Berichten: 12489
Lid geworden op: 09 aug 2006 11:17
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Een rit maken in een BMW 850

Bericht door DickB »

Hallo Bas,

Ja, de meeste staan op stal, het is een klassieker en zelfs al opgenomen in een oldtimer boek :lach3: , dus we zijn er zuinig op...

Wij hebben er een te koop staan, maar die doen we ook liever niet in de belasting(en verzekering) of het moet een echte noodzaak zijn voor aankoop van de auto.

Groeten,

Dick
E31, the road to go!
Dick
Voorzitter BMW Club E31 Nederland
Voorzitter Federatie Nederlandse BMW Clubs(FNBC)
Voorzitter BMW Auto Clubs Nederland(BACN)
President BMW 8er Clubs International(B8CI)
(oud)Landervorstand Club E31 WOG
Gebruikersavatar
baskapteijn
waterdrager
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 feb 2010 07:43

Re: Een rit maken in een BMW 850

Bericht door baskapteijn »

Dag DickB,

Dan zoek ik gewoon even verder, geen probleem! Bedankt voor alle info.

Groetjes,
Bas
Gebruikersavatar
egbert
figurant
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 aug 2007 13:57

Re: Een rit maken in een BMW 850

Bericht door egbert »

Hallo Bas,

Ik woon in Assen. Je kunt wel een keer in mijn bmw 850 komen rijden, het kenteken is niet geschorst.
Als je een afspraak wilt maken, hoor ik wel van je. Ik ga wel op wintersport volgende week daarna is het geen probleem.
Mijn 850 is eventueel ook te koop.

Groet Egbert Nijboer
Gebruikersavatar
baskapteijn
waterdrager
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 feb 2010 07:43

Re: Een rit maken in een BMW 850

Bericht door baskapteijn »

Hallo Egbert,

Bedankt voor de uitnodiging. Het is best wel een eindje rijden voor mij naar jou dus ik onthou jouw voorstel even. Ik laat nog van mij horen. Een hele goede wintersport toegewenst!

Met vriendelijke groet,
Bas Kapteijn
Gebruikersavatar
Adejo
Baron
Berichten: 256
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:29
Locatie: Zaandam

Re: Een rit maken in een BMW 850

Bericht door Adejo »

Beste Bas,

Ik heb je verhaal gelezen en ik ben het met Dick eens, kijk eens op internet wat er te koop staat en vraag dan om een proefrit te maken met de auto bij jou in de buurt.
Ik rijd mijn 8 het hele jaar door maar er zolang ik onderweg niet geveld ben door één of ander delerium of erger is er niemand anders die achter het stuur gaat zitten. Niet omdat ik dit niet vertrouw, maar als die ander schade rijdt ben ik de klos, tenzij die ander borg staat voor de schade. Maar de auto wordt er nooit beter van.
En als je een auto koopt moet je hem toch echt zelf rijden.
Bij een garage is de auto ten alle tijden verzekerd op de verzekering van de garage en is het ook hun risico.
Voordeel is dat je daar zeker zelf mag rijden.
Je geeft zelf al aan dat je ook op marktplaats kijkt, maar kijk ook eens op autoscout24 en dergelijke sites.
Maak diverse proefritten en als je dan uiteindelijk een keuze kan maken kun je altijd nog vragen of iemand van de club bereidt is om de auto voor je te bekijken.
En als je dan uiteindelijk de 8 hebt wordt je uiteraard lid van de club.

Succes met je zoektocht.
Gebruikersavatar
baskapteijn
waterdrager
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 feb 2010 07:43

Re: Een rit maken in een BMW 850

Bericht door baskapteijn »

Beste Adejo,

Ik snap jouw verhaal volkomen. Ik ga mijn best doen via andere kanalen en ik word uiteraard lid van de club tegen de tijd dat ik een 8serie heb gekocht ;).

Groetjes,
Bas
Gebruikersavatar
Blast from the past
voorproever
Berichten: 68
Lid geworden op: 04 jan 2011 20:51

Re: Een rit maken in een BMW 850

Bericht door Blast from the past »

Ik heb ze allebei !!! :aaaaaah

De 850i (1991) en de 928S4 (1991) geven een totaal verschillende rijervaring. De 928 nodigt uit tot strak stuurwerk, sportief rijderswerk, lekker hoeken terwijl de 850 zich toch meer als een cruizer (?) profileert. Lekker zoefen over de snelweg en je hebt minder snel dan in de Porsche in de gaten dat er binnenkort weer wat post van het CJIB op de mat ligt :verrassing

Op een mooie zondagmiddag is het moeilijk kiezen tussen deze twee klassiekers :denk1

Groetjes,
Paul
ps Dick, nog wat gehoord van deze potential?
Gebruikersavatar
DickB
Bestuur
Berichten: 12489
Lid geworden op: 09 aug 2006 11:17
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Een rit maken in een BMW 850

Bericht door DickB »

Tot nu toe niet Paul! pc...
E31, the road to go!
Dick
Voorzitter BMW Club E31 Nederland
Voorzitter Federatie Nederlandse BMW Clubs(FNBC)
Voorzitter BMW Auto Clubs Nederland(BACN)
President BMW 8er Clubs International(B8CI)
(oud)Landervorstand Club E31 WOG
Gebruikersavatar
Huub
Graaf
Berichten: 702
Lid geworden op: 20 mei 2011 08:26
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Een rit maken in een BMW 850

Bericht door Huub »

Wellicht wat laat ... keuze zal al gemaakt zijn, maar wellicht voor iemand anders leuk.

Heb nu een 850 CSI en heb 3 jaar lang een 928 GTS gehad en net als de CSI met de CI is de GTS niet te vergelijken met de normale S4.

Een 928 GTS (heeft een 5.4 liter) heeft veel meer vermogen en koppel dan de S4. Compleet ander onderstel/remmen (is achter ook breder). Ik vindt de 850 CSI gewoon prachtig (928 GTS vindt ik van achter mooi, voorkant minder). Qua comfort zijn de CSI en GTS vergelijkbaar (beide luxe en toch stug).

Qua prestaties is het simpel..... 928 GTS is lichter en korter en echt sneller heren (op papier minder vermogen)..... remt ook veel beter en stuurt korter. Ook op hoge snelheden zeer stabiel. Heeft een 50/50 gewichtsverdeling en was destijds sneller dan de 911 turbo's. Maar ik vindt de 850 mooier.

Is ook allemaal marginaal gedoe, want beide auto's zijn dusdanig snel dat een wedstrijdje op de openbare weg onmogelijk is. Zijn beide fantastische wagens.
"The internet treats censorship as a malfunction and routes around it."

BMW 850 CSI (maart 1994), inmiddels verkocht
BMW 850 CSI (november 1994)
BMW i3

Afbeelding
Gesloten

Terug naar “Meetings (open forum)”